۱۳۹۲ اسفند ۱۶, جمعه

سبزی فسنجون ( انار بیج )( غذای گیلانی )


سبزی فسنجون ( انار بیج )( غذای گیلانی )




گردو آسیاب شده 160 گرم
رب انار سیاه 1 قاشق مربا خوری
رب آلوچه قهوه ایی 1 قاشق مربا خوری
رب گوجه فرنگی 1 قاشق چای خوری
زرد چوبه و نمک و فلفل به میزان لازم
پیاز متوسط ریز خرد شده 1 عدد
سبزی خرد شده 100 گرم ( جعفری و نعنا و تره و گشنیز )( خالواش و چوچاق در صورت در دسترس بودن اگه هم در دسترس نبود می تونید از پونه استفاده کنید.)
آب 3 لیوان

مواد لازم برای قلقلی :

گوشت چرخکرده 200 گرم
پیاز 1 عدد کوچک
نمک و فلفل به میزان لازم

من به این روش فسنجون را درست می کنم ...اگه شما رب آلوچه یا رب انار سیاه در دسترس ندارید می تونید از هر رب اناری که استفاده می کنید به اندازه 2 قاشق مربا خوری توی فسنجون بریزید....  pegah

ابتدا سبزیها را ریز خرد کنید و در کمی روغن آنرا سرخ کنید و به کناری بگذارید.

مقداری روغن در دیگ بریزید و پیاز را تفت دهید و زرد چوبه و گردوهای آسیاب شده را به آن اضافه کنید .خوب گردو ها را تفت دهید تا رنگ آن سفید شود . بعد آب را کم کم به گردو اضافه کنید تا گردو گلوله گلوله نشود و خوب هم بزنید .

در یک لیوان رب انار و رب آلوچه و رب گوجه و کمی آب داغ را با هم مخلوط کنید، بعد این رب ها را توی دیگ به گردو اضافه کنید و سبزی سرخ شده را هم می توانید در همین مرحله به خورشت اضافه کنید ( به نکته مراجعه شود ).

بگذارید تا خورشت خوب جا بیفته و گردو روغن بندازه .

در یک کاسه گوشت و نمک و فلفل و پیاز کوچک ( من بیشتر وقتها پیاز هم به گوشت اضافه نمی کنم چون توی خورشت از پیاز استفاده میشه و سبزیهای معطر هم داره و هیچ وقت هم بوی بد نمی گیره ) این مواد را با هم خوب ورز بدهید تا چسبندگی پیدا کنه و بعد از مایه گوشت قلقلی هایی به اندازه یک گردوی کوچک درست کنید و به کناری بگذارید.

بعد که خورشت کمی غلیظ شده قلقلی ها را به خورشت اضافه کنید و زیر حرارت را کم کنید تا کم کم خورشت جابیفته و بعد نوش جان کنید....pegah

نکته: بعضی ها در مایه قلقلی کمی هم سبزی اضافه می کنند که این سلیقه ایی است.

نکته: می تونید وقتی خورشت کمی غلیظ شد و گردو باز شد سبزی خورشت و قلقلی را با هم اضافه کنید. ولی من همون ابتدا سبزی را اضافه می کنم.

نکته:من از رب انار سیاه استفاده می کنم چون فسنجون را سیاه دوست دارم در صورتیکه فسنجون را قهوه ایی دوست دارید رب انار قهوه ایی یا فقط از رب آلوچه استفاده کنید و کمی هم رب گوجه فرنگی اضافه کنید.

نکته: در صورتیکه فسنجون را ملس دوست دارید از رب انار ملس استفاده کنید یا اینکه به خورشت کمی شکر اضافه کنید.

نکته: در صورتیکه سبزیهای محلی ندارید از 1 قاشق غذاخوری پونه استفاده کنید.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر