۱۳۹۲ آبان ۲۳, پنجشنبه

زرشک پلو با مرغ

زرشک پلو با مرغ

مرغ 3 تکه
زرشک 40 گرم
زعفران دم کرده 3 قاشق غذا خوری
پیاز 1 عدد متوسط
رب گوجه فرنگی 3 قاشق غذا خوری
آب 3 لیوان
ادویه مرغ و زردچوبه و پودر لیمو عمانی و پودر کاری به میزان لازم
نمک و فلفل به میزان لازم


روش اول درست کردن مرغ ( من همیشه از این روش استفاده می کنم):

من مرغ خام را با پیاز خرد شده و ادویه ها و نمک و فلفل و 3 لیوان آب می گذارم تا بپزه وقتی مرغ آبپز شد از آب درآورده و توی روغن داغ سرخ می کنم و بعد توی همون روغن کمی رب گوجه فرنگی اضافه می کنم و کمی تفت می دم تا بوی خامی رب گرفته بشه و بعد 4 ملاقه از آب مرغ را هم به رب اضافه می کنم و وقتی به جوش آمد مرغهای سرخ شده رو توی سس درست شده می گذارم و بعد از 2 دقیقه که با سس جوشید زیر حرارت را خاموش می کنم و آنرا همراه با برنج سرو می کنم. البته بعضی ها از کمی آبلیمو برای سس استفاده می کنند ولی چون من توی آب مرغ از پودر لیمو عمانی استفاده می کنم و همون آب مرغ را برای سس استفاده می کنم نیازی به استفاده از آبلیمو نیست.

روش دوم پخت مرغ:

تمام ادویه های ذکر شده در مواد لازم را همراه با نمک و فلفل در یک کاسه با هم مخلوط کرده و سطح مرغ خام را با ادویه ها می پوشانیم و در روغن داغ، مرغ را سرخ می کنیم . بعد کمی رب را در همان روغن تفت می دهیم تا بوی خامی رب گرفته بشه و به اندازه 2 لیوان آب به رب اضافه می کنیم و می گذاریم به جوش بیاد بعد زیر حرارت را کم کرده و مرغهای سرخ شده را به سس اضافه می کنیم و می گذاریم تا به مدت 45 دقیقه یا 1 ساعت بپزه و بعد با زرشک پلو نوش جان کنید.

حالا زرشک ها را به مدت 1 ساعت توی آب بخیسانید . 

برنج را آبکش کنید و بگذارید تا دم بکشه. بعد زرشکها را توی روغن نیمه داغ بریزید و به مدت 1 دقیقه تفت بدهید و بعد از روی حرارت بردارید ( اگه زیاد زرشک را سرخ کنید تلخ میشه). من به زرشک شکر اضافه نمی کنم چون دوست دارم غذا ترش باشه ولی شما اگه زرشک را ملس دوست دارید 1 قاشق مربا خوری به آن شکر اضافه کنید.

حالا 2 کفگیر از برنج دم کشیده شده را توی یک کاسه بریزید و زعفران دم کشیده را به برنج اضافه کنید و زرشک ها را نیز به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید و بعد روی برنج سفید را با برنج زعفرانی و زرشک تزئین کنید.... نوش جان pegah

نکته: می تونید زرشک را به برنج زعفرانی اضافه نکنید و جدا جدا سرو کنید.

۴ نظر: