۱۳۹۲ آبان ۱۱, شنبه

سبزیهای محلی گیلان


راستش درسته من بوشهریم ولی الان بیشتر از 10 ساله که گیلان زندگی میکنم و البته پدرم هم گیلانی هستند ...برای همین با این سبزیها خوب آشنایی دارم . امروز که رفته بودم برای خرید سبزی مخصوص خورشت آبکی ( خورشت ترش واش ) که به زودی دستورش را براتون می گذارم :))))  به تمام این سبزیهایی که توی تصویر می بینید احتیاج داشتم ... و از آنجایی که همیشه دوستان زیادی در مورد سبزیهای گیلان از من سوال می کردند دوست داشتم شما را با این سبزیها بیشتر آشنا کنم  اسم این سبزیها را در گویش گیلکی و توی کادر خودش نوشتم  و شما می تونید هم با خود سبزی و هم اسمش آشنا بشید البته اسم این سبزیها در گویش مازندرانی متفاوت  است .
 یه توضیح در مورد سبزی ترش واش که در تصویر می بینید بگم که... با نوع  شبدر 3 برگ متفاوت است و طعم ترشی داره و بیشتر شرق گیلان به سمت مازندران از این سبزی استفاده میکنند. این سبزی همه جا پیدا نمیشه و در جاهای خیلی مرطوب  معمولا یافت میشه  پس در کل سبزی کمیابی است و ارزشمند :)))

در مورد وارنگ بو  باید بگم که... اعتقاد دارن موقع باران بوی خوبش همه جا را پر می کنه  و کمی شبیه به گزنه است با این تفاوت که سطح  کمتر از گزنه پرزداره و برگهاش از گزنه کوچک تر است :)

۲ نظر:

  1. سلام ممنون از توضیحاتون در مود ترش واش آیا گلهای کوچک صورتی داره زیرا در باغچه من مدام در میاد منم میکنم و می اندازم دور منم در شمال زندگی می کنم .

    پاسخحذف
  2. نه دوست عزیز اون مدلش که گلهای زرد داره و دانه هاش مثل خاکشیر ریز است ترش واش است :)

    پاسخحذف