۱۳۹۲ آبان ۴, شنبه

ترشی گلک ( هندوانه ابوجهل ، کاپاریس ، شپله و....)

ترشی گلک ( هندوانه ابوجهل ، کاپاریس ، شپله و....)  

توی سفر خوبی که به شیراز داشتم این گلک های خوشگل را خریدم اونم فقط به خاطر درست کردن تزشی معروف و خوشمزه گلک.....البته درست کردن این ترشی بسیار خوشمزه کمی زمان می بره ولی ارزش درست کردنش را داره هم بخاطر اینکه پر از خاصیت است و هم مزه متفاوتی داره و معمولا ترشی گلک را با موسیر قاطی می کنند ولی من بدون موسیر درست کردم.

گلک 1 کیلو
سرکه به اندازه ایی که روی گلک را بپوشاند
سیاهدانه 1 قاشق غذا خوری
ادویه ترشی 1 قاشق غذاخوری
نمک به میزان لازم

اول گلک را پاک کنید ( یعنی ساقه ایی که به انتهای گلک متصل است را بکنید ). بعد گلکهای ریز رو درسته بگذارید و يه کم درشت تر ها رو بسته به اندازه شان نصف کنید .توجه داشته باشید اونايی که خيلی بزرگند و دونه های توش سفت شدند رو دور بریزید.( وقتي چاقو می زنيد اگر دونه های توش خشک و سفت شده باشند متوجه می شويد) 

از آنجایی که گلک خیلی تلخ است باید تلخی آنرا بگیرید برای این کار توی يک ظرف بزرگ آب جوشیده سرد بریزید و با مقداری نمک مخلوط کنید و گلک ها را توی آب قرار بدهید. و به مدت سه روز روزی سه بار آبش رو عوض کنید. تا شيرين بشه بعد روی يه پارچه تميز پهن کنید تا کاملا آبش گرفته بشه و بعد با نمک و ادويه ترشی و سیاه دانه توی یک شیشه کاملا خشک و تمیز بریزید و روی آن سرکه بریزید تا روی آن پوشانده شود. و بعد از 1 تا 2 ماه قابل استفاده است.نوش جان.....pegah

نکته: بعضی ها هم گلک ها را بعد از اینکه تلخی آن گرفته شد توی آب جوش میاندازند و بعد از چند قل از روی حرارت برمی دارند و بعد از سرد شدن به آن سرکه اضافه می کنند . اگه این روش را امتحان می کنید مواظب باشید گلکها در هنگام جوشیدن له نشوند.

نکته: بعضی ها هم بعد از گرفتن تلخی گلک آنرا با سرکه می جوشانند و بعد از اینکه سرد شد با ادویه و سیاهدانه و نمک مخلوط می کنند و در شیشه تمیز می ریزند.

نکته: این گلکهای خوشگل را من از شیراز خریداری کردم و بیشتر گلکها از کازرون میاد . البته در جاهای دیگر ایران هم وجود داره ولی با نامهای متفاوت.... 

نکته: ادویه ترشی را از سوپرمارکتهای بزرگ می توانید تهیه کنید.

۲ نظر:

  1. مرسی پگاه جان . من عاشق این ترشی هستم . هر چی گشتم تو کانادا پیدا نکردم.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خواهش می کنم . متاسفانه فقط جاهای خاصی پیدا می شه و اطراف کازرون و سمت کردستان از این گیاه زیاده :)

      حذف