۱۳۹۲ مرداد ۱۱, جمعه

کلم پلو شیرازی




یک غذای عالی و خوشمزه که متعلق به شیرازیهای عزیزه و برای من خاطرات خوب شیراز و تخت جمشید رو زنده می کنه البته در اصل این غذا با کلم قمری پخته میشه که اگه در دسترس نیست می تونید با کلم برگ هم اونو جایگزین کنید . امیدوارم درست کنید و لذت ببرید ....pegah

مواد لازم :

 کلم سفید یا کلم قمری 300 گرم 
 سبزی تازه (شوید _ تره_ریحان_ترخون) 300 گرم 
 آب نارنج یا آبلیمو 1/2 استکان 
 برنج آبکش شده 3 پیمانه پلو پز 
 گوشت چرخکرده 200 گرم 
 آرد نخودچی 2 قاشق غذاخوری 
 پیاز 1 عدد متوسط 
 زرد چوبه و ادویه پلو به میزان لازم 
 نمک و فلفل به میزان لازم 

بیشتر شیرازیهای عزیز به روش زیر درست می کنند:

 پیاز را رنده کرده و آب آنرا دور بریزید و پیاز را به گوشت اضافه کنید و نمک و فلفل و زرد چوبه و آرد نخودچی بزنید و خوب ورز دهید . به هر اندازه ایی که دوست دارید از گوشت بردارید و قلقلی کنید و بعد قلقلی ها را در روغن داغ سرخ کنید. و به کناری بگذارید.

بعد کلم را خرد می کنند و توی روغن داغ با زردچوبه و ادویه پلویی( میزان زرد چوبه باید بیشتر باشد ) تفت می دن و آب نارنج یا آب لیمو را اضافه می کنن باز هم تفت میدن تا رنگ آن شفاف شود. بعضی ها هم در این مرحله قلقلی های سرخ شده را با مواد کلم یه تفت می دن تا خوشمزه تر بشه.

سبزیها را خرد می کنند و به کناری می گذارند.( سبزی را با کلم تفت نمی دهند.) ( می تونید از سبزیهای خشک هم استفاده کنید از هر سبزی 2 قاشق غذاخوری بریزید.) حالا یک لایه برنج آبکش شده را درون دیگ می ریزند و یک لایه سبزی و یک لایه کلم و روی آن گوشتهای قلقلی ریخته و اینکار را تا پایان مواد تکرار می کنن تا دیگ پر شود . و بعد موقع سرو برنج را یه هم می زنند تا مواد با هم مخلوط بشه و سرو می کنن.

و اما کلم پلوی من یه تفاوت کوچک داره و اونم اینه که سبزی را با کلم تفت می دم به این صورت که :


کلم را خرد می کنم و توی روغن سرخش می کنم و بعد ادویه پلویی و زردچوبه ( میزان زرد چوبه باید بیشتر باشد ) را اضافه می کنم و بعد سبزیها و آب نارنج را اضافه می کنم تفت میدم . قلقلی ها را سرخ می کنم و به کناری می گذارم.


حالا برنج را با مواد کلم و سبزی مخلوط می کنم و زیر حرارت را زیاد می کنم تا برنج بخار کنه و بعد قلقلی ها را روی برنج می ریزم و صبر می کنم تا برنج دم بکشه بعد هم با سالاد شیرازی سرو می کنم .....pegah



۲ نظر: